Uudised

Trenn ÕHTUL võrdub...

Reeli Maasikamäe 05.10.2017, 12:49

Teadlased on ühel meelel, et pärastlõuna on liikumiseks parim, sest see on aeg, mil vaim on tugev ja keha kõige vastupidavam. Hommikuse ja õhtuse trenni osas lähevad arvamused ja uuringute tulemused lahku. “See, kui tulemuslik on trenn, sõltub inimese individuaalsest valmidusest olla aktiivsem kas hommikul või õhtul,” selgitab Tartu ülikooli sporditeadur Jarek Mäestu.

Hommikuinimestel pole probleemi alustada jooksuringi 6.30 hommikul või jõuda rühmatrenni kella seitsmeks. Õhtuinimene, kes ärkab hilja ja on päeva esimeses pooles uimane, treenib hea meelega kell üheksa õhtul. Kuid oleks see kõik nii lihtne!

Kui vaadata ringi terviseradadel ja spordiklubides, on õhtu põhiline treenimise aeg. See on ka arusaadav, sest suuremal osal inimestest on see ainus ja kõige loomulikum vaba aeg liikumiseks.

Samas üks väga jõulistest soovitustest on õhtul pingutust nõudvat trenni üldse mitte teha.

...pinges lihased ja halb rüht?

On leitud, et õhtune trenn ei arenda, vaid hoopis lõhub keha, sest päevasest istumisest on lihased niigi pinges ja rüht paigast ära. Kui pinges lihastele veel intensiivse trenniga vatti anda, siis see vaid kinnistab nende ebaloomulikku olekut ja ka valet kehahoidu.

Jarek Mäestu sellega 100% ei nõustu. “Olen nõus, et kõik trennid õhtuks ei sobi, kuid kui on valida, kas õhtuti diivanil istuda või trenni teha, kas või hilja, siis kindlasti tuleb otsustada trenni kasuks,” on ta kindel. “Liikumine on kasulik, ükskõik mis kell seda teha, eriti meie praeguses ühiskonnas, kus liigutakse tunduvalt vähem, kui peaks.” Isegi kell üheksa õhtul? “Miks mitte, kui see inimese organismi ja tema sisemist kella arvestades sobib.”

...kehv ööuni?

Õhtuse treenimise miinusküljele kirjutatakse veel ka kehv ööuni, sest trenn stimuleerib keha nii, et see ei suuda õigel ajal end puhkamiseks ümber lülitada. “Samas on uuringuid, mis näitavad, et isegi väga hiline trenn ei sega alati uinumist,” ütleb Jarek Mäestu ja selgitab, miks see nii võib olla. “Õhtuinimesed on õhtul aktiivsed ja neil on lihtne ka hilisel ajal trenni teha, kuid silmas tuleks pidada seda, et pärast treeningut on organismi ainevahetus 1–2 tundi tavalisest aktiivsem. See võib segada rahulikku uinumist ja juba uinununa võib uni olla rahutum. Hommikuinimesele õhtune trenn nii ergastavalt ei mõju, sest ta on õhtuti nagunii unisem, nii et ka pärast trenni vajub ta voodisse ja uni tuleb, tahab ta või ei taha.” Une seisukohast sobib hommikuinimestele õhtune trenn paremini.

Artikkel ilmus täismahus Tervis Plussi 2014. aasta novembrikuu ajakirjas.